tisdag 15 mars 2011

"Det handlar om attityd" - så tycker chefer och VD:ar om innovationsarbetet

Hans Henecke, näringslivschef, Region Skåne
- Tänk utanför boxen. Var innovativ när du försöker lösa ett problem. Att vara innovativ handlar framför allt om attityd och ett sätt att arbeta med förbättringar i både det dagliga arbetet men också på längre sikt.

Pia Jönsson Rajgård, VD för Tourism in Skåne
-Innovationsarbete är viktigt och berör alla. Vi behöver en strategi så att vi vet vilken väg vi ska vandra. Och vi behöver vandra vägen tillsammans.
- Bra exempel på vardagsnära innovationsarbete är lågprisflygets tänk kring hur de lockar fler och nya resenärer genom innovativa affärsmodeller. Man undrar till exempel varför hotellbranschen inte har hakat på lågpristrenden.

Ralf Ivarsson, VD Film i Skåne
- Skåne har en enorm mängd kulturer och människor som vi som region skulle kunna utnyttja mycket bättre.

Lennart Svensson, avdelningschef Innovationssystem och Kluster
- Vi behöver bli mycket bättre på att lyfta fram goda exempel för att göra arbetet med innovationer greppbart.
- Ett lysande exempel är grundaren för Falafel nr1 som ville frysa falafel-bollar för att kunna exportera dem. Det visade sig att falafel-bollar var nästintill omöjligt att frysa med bibehållen kvalitet. Via Skånes Livsmedelsakademi kom grundaren i kontakt med forskare vid Lunds universitet. De utvecklade en helt ny frysteknik och tack vare denna innovation kan Skåne nu exportera frysta falafel-bollar till hela världen.

Stefan Johansson, VD för Invest in Skåne
- Att sätta Skåne på innovationskartan är ett stort uppdrag. Skåne är inte så internationellt känt och vi konkurrerar bland annat med Frankfurt som idag är duktigast i Europa på att skapa kreativa miljöer och München som ligger i framkant vad gäller Life Science.
- Vi måste därför ta för oss och arbeta lite smartare; ”We act smarter”, helt enkelt

Gudmundur Kristjansson, biträdande näringslivschef Region Skåne
- Det är grundläggande att vi är trygga i oss själva. Vi ska veta våra styrkor, vara nyfikna och ha en kontinuerlig omvärldsbevakning.
- Genom att vara allt detta, vågar vi också ge oss ut på alla de intressanta resor som vi har framför oss i arbetet med att skapa Europas mest innovativa region 2020.

Ulf Kyrling, Avdelningschef Företag och Branscher
- Alla har en inneboende innovationsförmåga. Det är vår uppgift att lyfta fram den.

Cecilia Gyllenkrok, kommunikationschef Näringsliv Skåne
- Det här handlar om klassiskt varumärkesarbete. Vi måste veta att vi är en innovativ region dvs ”Living the brand”. Vi måste vara starka och visa på vilket sätt vi är en innovativregion. Det är också viktigt att vi använder samma språk så att vi får den synlighet vi vill ha för att leva vårt varumärke.

David Lindén, Avdelningschef Affärsutveckling och Konkurrenskraft
- Vi måste se hela flödet, från kompetensutveckling till finansiering och aktörerna däremellan. Processer och affärsmodeller kan också vara innovationer, det är inte bara tjänster och produkter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar