fredag 11 mars 2011

En innovationsstrategi i Skåne, varför det?

Innovation har blivit ett modeord, allt ska sättas i samband med innovation, trots att ordet används väldigt fel i många sammanhang. Innovation blir ofta ett modernt ord för ”uppfinning”, eller ”uppfinningsrik”. Det används som ett sätt att indikera nytänkande och det används också som ett sätt att visa att ”vår verksamhet är minsann modern”.

Vad innebär innovation egentligen? Det enkla sättet att förklara innovation är ”en ny idé” - av en vara, en tjänst, ett förlopp, en produkt, en metodik, en process. Innovationen är resultatet av en innovationsprocess som i slutänden ger ett mervärde, ofta i form av monetära ersättningar, men kan också vara värdeskapande i andra dimensioner.

Vill man komplicera resonemanget är innovation även ”effekten som denna idé ger”, det vill säga mervärdet den skapar. En uppfinning är ingen innovation. När uppfinningen genererar mervärde för uppfinnaren, samhället eller någon annan – då är det en innovation.

"An 'innovation' is the implementation of a new or significantly improved product (goods or service), or process, a new marketing method, or a new organisational method in business practices, workplace organisation or external relations

Varför ska då en region som Skåne ha en Innovationsstrategi? Det finns lite olika svar på den frågan; alla andra har en, EU har antagit sin ”EU 2020”, Sverige håller på att ta fram en nationell innovationsstrategi under näringsdepartementets ledning (processen leds av IVA). Men det viktigaste svaret är nog, att om vi inte arbetar fram en smart strategi för vårt innovationsarbete kommer vi inte att kunna ta del av den utveckling som sker runt omkring oss.
De flesta som jobbar med utveckling av samhället i någon form idag är ense om att den största enskilda faktorn för att lösa FN:s ”global challenges”, är innovation i bemärkelsen ”nya sätt att lösa nya och gamla problem på”. En innovationsstrategi, och det arbete som leder fram till densamma, kan också bli den samlande kraft och fokus som Skåne behöver för att inte bara hänga med i utvecklingen, utan faktiskt ta ledartröjan inom ett antal viktiga framtidsområden.

Nästa inlägg av mig kommer att handla om samhällsentreprenörskap och sociala innovationer.

Magnus Jörgel, näringslivsutvecklare Region Skåne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar