fredag 25 mars 2011

Sociala Innovationer och Samhällsentreprenörskap – ett sätt att lösa några av våra Globala utmaningar?

Sociala Innovationer;
att vilja förbättra vårt samhälle, utan att i första hand drivas av vinst, drivkraften är verksamheten, vinsten ett medel att fortsätta verksamheten. Sociala innovationer möter sociala behov, innovationen kan vara både på strategisk/ konceptuell nivå, men också väldigt ”jordnära” som innovationer på arbetssätt, utbildning, samhällsutveckling på det lokala planet och innovationer på hälsoområdet. Sociala innovationer gör vårt samhälle starkare och mer robust.

Samhällsentreprenörskap;
"Many of the problems of the world remain unresolved because we continue to interpret capitalism too narrowly. In this narrow interpretation we create a one-dimensional human being to play the role of entrepreneur." (Muhammad Yunus, Grameen Bank)
Samhällsentreprenörer använder entreprenörens vilja att skapa för att genomföra sociala förändringar, fokuserat på att skapa eller öka det sociala kapitalet. Samhällsentreprenörskap fokuserar på sociala, samhälleliga frågor, men också miljö och hälsofrågor kan komma att rymmas inom detta område.

Sociala innovationer och samhällsentreprenörskap associeras vanligen med föreningsliv, icke vinstdrivande verksamhet och frivillighet, och detta är viktiga delar. Men även om den sociala ekonomin behöver kompletterande indikatorer för att mäta framgång är inte vinst i form av pengar exkluderat, tvärtom, den sociala ekonomin behöver vinst för att fortsätta sin verksamhet. Samhällsentreprenören tar ofta en verksamhet från bidragsberoende till egen vinst och därigenom större eget ansvar och utvecklingsutrymme.

Sociala innovationer kommer förmodligen att vara ett av de främsta verktygen för att möta, och lösa, frågor om socialt utanförskap, vissa fattigdomsfrågor och många ungdomsfrågor. Sociala innovationer kan komma att ge stora grupper i samhället egna möjligheter att skapa och besluta om sin egen framtid, genom att det offentliga hjälper till att skapa utrymme för alternativa sätt att lösa sociala utmaningar kommer fler att delta i dessa lösningar, ju fler av oss som deltar aktivt i samhällets utveckling desto fler nya idéer och lösningar kommer att finnas, en positiv spiral har bildats.

Skillnaden mellan social innovation och andra innovationer är INTE vinst och vinstintresset, skillnaden är hur vinsten mäts och används. Vi behöver tydliga indikatorer förutom finansiella, vi behöver nya sätt att mäta risk, nya sätt att tala om investering. Synsättet på hur vinst skall genereras och användas kan också skilja mellan sociala innovationer och övrig innovation. För en samhällsentreprenör är inte vinsten i sig drivkraft, utan vilka nya samhälleliga nyttor man kan använda vinsten till, vilka nya sociala utmaningar man kan vara en del av lösningen på.

Sociala innovationer och samhällsentreprenörer bör förmodligen ingå i samma innovationssystem som alla andra entreprenörer, vad som kan behöva förändras och kompletteras är indikatorer, en del av vårt språk och vår kunskap om vilka kompletterande drivkrafter vi kan dra nytta av.

Magnus Jörgel, näringslivsutvecklare Region Skåne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar