Det har talats mycket. Mycket bra har sagts, men det har också varit väldigt mycket fluffigt.
I diskussionen med utgångspunkt kring "Entreprenören" - "Hur?" och "Vad man kan bidra med?" ville vi för en gångs skull ta ett lite mer pragmatiskt angrepp...
Följande borde regionen göra i sin strategi (och nu ska vi vara så konkreta som vi bara kan vara):
Definiera ENTREPRENÖREN som en KUND (eller motsvarande) och, precis som med vilken annan produkt/tjänst man vill erbjuda sin kund ..
Man kan anta att det finns ett antal olika kategorier (kundsegment) av Entreprenörer som alla har ett generellt behov men även har kategorispecifika behov (kan man dra paralleller till någon form av Entreprenörens behovstrappa, där basen är det allmänmänskliga, men ochså almängiltiga?). Målsättningen är att uppfylla alla behov.
Ta fram en KOMMUNIKATIONSSTRATEGI (eller kalla det en ren Marknadsföring) där man, baserat på vilket syfte, vilken konkret målsättning och vilken målgrupp man vill kommunicera med, kan anpassa sitt budskap, sin verksamhet, sin support mm...
Med tre olika syften: nämligen att ATTRAHERA och BEHÅLLA och UNDERLÄTTA FÖR entreprenörer (och det de bidrar med i en region - att skapa business, tillväxt och i arbetstillfällen mm...)
Ett konkret exempel "nyttjandet av ESS som en anläggning som kan attrahera entreprenörer (och både större och mindre företag, direktkopplade och underleverantörer)":
- Här kan ett angreppssätt vara att definiera vilka attraktionskrafter (kom ihåg att vara konkreta och skapa presentera eller skapa mätbara och genomförbara cases) som kan användas som "säljargument" som kan attrahera företag/entreprenörer/innovationer (märk väl - även dessa kan kategoriseras) till regionen.
Genom att definiera kunden väl (i ganska tighta subkategorier) och definiera vad kunden (i de olika subkategorierna) vill ha och koppla en handlingsplan till vilket syfte man vill nå (attrahera, behålla, underlätta) med sin strategi kan man också börja hitta mycket konkreta handlingar och satsningar som är lättare att förstå, synliga, attraktiva och framför allt genomförbara.
OBSERVERA - att detta angreppssätt inte enkom är användbart som ett marknadsföringssammanhang - det kan likväl användas för att ta fram strategier för vilka satsningar (ex vis stödfunktioner, system för bidrag mm) som regionen ska göra gentemot de olika kategorier ev entreprenörer/genomförare/doers/företag som man vill ska vara aktiva och lyckas i regionen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar